بیماری ام اس و مشکلات خواب

 بیماران ام.اس برخی اوقات با مشکلات خواب درگیر می‌شوند. علائمی از ام.اس مانند اسپاسم، استرس، عدم تحرک، افسردگی و کمبود ویتامین‌دی ممکن است موجب بر هم زدن خواب شبانه شوند. در بعضی از موارد ضایعات ام.اس در نقاط خاصی از مغز موجب بی‌خوابی بیماران می‌گردد. 
در صورتی که مجموع مشکلات جسمی و روحی مانند اسپاسم، افسردگی، مشکلات مثانه و یا دارویی خواب شما را تحت تأثیر قرار داده در مورد آن با پزشک خود مشورت کنید. در غیر این صورت موارد زیر می‌تواند کمک‌کننده باشد:

۱. هنگام عصر قبل از رفتن به تختخواب، به مغز خود استراحت بدهید. مشکلات روزانه را نادیده بگیرید و نگران فردای خود نباشید. اگر قادر به اینکار نیستید از ورزشهایی چون مدیتیشن استفاده کنید.

۲.زمانی که خسته هستید به تختخواب بروید. اگر بعد از 10 الی 15 دقیقه خوابتان نبرد، برخیزید و بجای تلویزیون تماشا کردن چیزی که موجب آرامش و همچنین خستگی شما شود را پیدا کنید مانند مطالعه کتاب یا کامل کردن یک پازل و یا کاری فعالانه انجام دهید تا به طور طبیعی خستگی شما افزایش یابد تا بتوانید بخوابید.

۳.در طول روز نخوابید.

۴.حدود 4 تا 6 ساعت قبل از خواب از مواد کافئین‌دار استفاده نکنید. 
۵.قبل از خواب و یا در طول شب سیگار نکشید.

۶. با حالت گرسنگی و یا برعکس (با شکم پُر) به رختخواب نروید. اگر احساس گرسنگی دارید قبل از خواب یک میان‌وعده سبک بخورید و یا یک لیوان شیر گرم بنوشید.

۷. در طول روز به طور منظم ورزش کنید، و از انجام ورزش سنگین تا سه ساعت قبل از خواب اجتناب کنید.
‎توصیه می شود به موقع بخوابید، سحر خیز باشید.

#ام_اس #ام_اس_ناتوانی_نیست #ام_اس_هرگز_من_را_متوقف_نخواهد_کرد #دختران_مبتلا_به_ام_اس #multiplesclerosis #multiple_sclerosis #walkms #endms #ام_اس_یعنی_امتحان_استقامت
#ام_اس_را_شکست_خواهم_داد #footdrop
‏#dropfoot #افتادگی_پا #زمین_خوردن #سکته_مغزی #زندگی #راه_رفتن #CVA #gammaknife #گامانایف  #تومور #تومورمغزی #خواب #خوابیدن #خواب_راحتش