کمر درد من چه علتی می‌تواند داشته باشد؟

کمر درد یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه به پزشک است. بر اساس آمار انستیتوی ملی اختلالات عصبی و سکته، درد کمر شایع‌ترین دلیل ناتوانی و از کار افتادگی مرتبط با کار و شغل افراد است.

کشیدگی

عضلات و رباط‌های کمر بر اثر فعالیت زیاد ممکن است کشیده یا پاره شوند. علایم و نشانه‌های این حالت شامل درد، خشکی و اسپاسم عضلات کمر است. استراحت و درمان‌های فیزیکی به درمان این علایم آزار دهنده کمک خواهد کرد.

دیسک آسیب دیده

دیسک‌های کمر همیشه در معرض آسیب هستند. قسمت خارجی دیسک ممکن است دچار پارگی یا فتق شود. فتق دیسک حالتی است که در آن غضروف اطراف دیسک به طناب نخاعی یا ریشه‏‌های عصبی فشار وارد می‌کند. این حالت به علت فشار زیاد وارد شده به ریشه‌ی عصبی ایجاد می‌شود. آسیب دیسک معمولا بعد از پیچ خوردن کمر و یا بلند کردن یک جسم سنگین رخ می‌دهد. بر خلاف کمر درد ناشی از کشیدگی این درد بیش‌تر از 72 ساعت ادامه خواهد داشت.

سیاتیک

سیاتیک می‌تواند به همراه یک فتق دیسک رخ دهد، در این حالت دیسک به عصب سیاتیک فشار وارد می‌کند. در نتیجه این عصب باعث ایجاد درد در پا خواهد شد. بیماران درد سیاتیک را به درد سوختگی یا فرو رفتن سوزن در بدن تشبیه می‌کنند.

تنگی کانال نخاع

در تنگی کانال نخاعی فشار زیادی بر طناب نخاعی و اعصاب نخاعی وارد می‌شود. عمده دلیل بروز این مشکل از بین رفتن دیسک بین مهره‌هاست. ممکن است فرد علائمی مانند بی‏حسی، گرفتگی یا خستگی را در هر نقطه‏ای از بدنش حس کند.

انحنای غیرطبیعی ستون مهره‌ها

اختلالاتی هستند که باعث انحنای غیر طبیعی ستون فقرات می‌شوند.  این مشکلات در کودکی و در سنین بلوغ قابل تشخیص بوده و به دلیل افزایش فشار وارده بر عضلات، رباط‌ها و مهره‌های کمر باعث ایجاد درد و تغییر ساختار قامتی می‌شوند.

برخی مشکلات دیگر مانند التهاب مفاصل، فیبرومیالژیا، مشکلات کلیوی و مثانه، اندومتریوز، اسپوندیلیت، کیست تخمدانی و فیبروز رحمی، سرطان و بارداری هم ممکن است باعث بروز کمردرد شوند؛ در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید.

نظرات شما
نظر شما *

نام *

درج نظر
فلاح زاده 1403/1/21
بیرون زدگی خفیف دیسک داتم دستگاه کمر تیوان خیلی دردم رو کم کرد