آیا ارتباطی بین ویتامین دی و درد مفاصل وجود دارد؟

ویتامین دی و سلامتی شما

ویتامین دی (D) به دلایل منطقی ویتامین آفتاب نامیده می شود. نه تنها زمانی که پوست شما در معرض نور آفتاب قرار می گیرد بدن ویتامین دی تولید می کند، بلکه همچنین می دانیم که ویتامین دی در برابر بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی از بدن محافظت و دفاع می کند.

ویتامین دی یک ترکیب طبیعی موجود در طبیعت است که استفاده کلسیم و فسفر بدن را تنظیم می کند و برای تشکیل استخوان و دندان ها ماده ای بسیار مهم است.

به این دلیل که ویتامین دی برای رشد استخوان بسیار مهم و ضروری است، سوال برخی محققان این است که آیا مکمل ها می توانند به بهبود درد مفاصل کمک کنند.

آیا تحقیقات صورت گرفته، موضوع استفاده از ویتامین دی به عنوان روش درمانی برای درد مفاصل را تایید می کند؟

در یک مطالعه با منبع معتبر نشان داده شده که بیمارانی که دچار درد مزمن هستند، کسانی هستند که دچار کمبود ویتامین دی بوده و این افراد می توانند بیشترین فایده را از مکمل های ویتامین دی ببرند. با این وجود، تعیین این موضوع ضروری به نظر می رسد که آیا مکمل های ویتامین دی می توانند به تمام افرادی که با این درد مزمن زندگی می کنند کمک کنند یا خیر؟

منبع معتبر دیگری پیش بینی کرده که بزرگسالانی که کمبود ویتامین دی داشته و سن بالای 50 سال دارند، احتمال بیشتری می رود که دچار درد در ناحیه مفاصل ران و زانو باشند. همچنین این مطالعه نشان داده که در صورتی که این کمبود درمان نشود، ممکن است درد شدیدتر شود.

در یک مطالعه از یک منبع معتبر سطوح ویتامین دی در افرادی که مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA) یا رماتیسم مفصلی هستند، یعنی یک بیماری خود ایمنی که موجب حمله بدن به مفاصل می شود، مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه نشان داده شد که اکثر شرکت کنندگان سطح ویتامین دی پایینی داشتند.

محققان نتیجه گرفتند که یکی از عوارض سطح پایین ویتامین دی بروز رماتیسم مفصلی (RA)، است. در مطالعات دیگر از منبع معتبر نتیجه گیری شد که افرادی که مبتلا به رماتیسم مفصلی هستند، در ترکیبات داروهای کرتئواستروئید آنان، سطح پایینی از ویتامین دی وجود دارد.

با این وجود، در یک مطالعه منبع معتبر که بر روی زنان پس از دوران یائسگی آنان انجام گرفته بود، گروهی که مکرراً دچار درد مفاصل بودند، دریافتند که با استفاده روزانه از ویتامین D3  به صورت روزانه و مکمل ها، بهبودی در درد مفاصل آنها مشاهده نشده است.

ویتامین دی

چرا ما به ویتامین دی نیاز داریم؟
شاید شناخته شده ترین مزیت ویتامین دی این باشد که موجب تقویت استخوان و دندان ها می شود. قبل از اینکه ویتامین دی به صورت معمول و روتین به مواد غذایی، از جمله شیر اضافه شود، کودکان در معرض خطری به نام نرمی استخوان  قرار داشتند.
در بزرگسالان، ویتامین دی از بروز استئومالاسی  (نرم استخوانی) و پوکی استخوان  (از دست دادن توده استخوانی) جلوگیری می کند. افرادی که دچار کمبود ویتامین دی هستند، احتمال بیشتری دارد که دچار عفونت و مقاومت به انسولین شوند. برخی از مطالعات از منبع معتبر، کمبود ویتامین دی را به بیماری عروق کرونری مرتبط می دانند. با این حال، هنوز تحقیقات کافی برای اثبات این ارتباط وجود ندارد. 

 

چگونه می توان از کمبود ویتامین دی پیشگیری کرد؟
با توجه به منابع معتبر، مصرف روزانه ویتامین دی معادل 600 یکای بین المللی (IU) توصیه شده است. نوزادان بالای یک سال تنها به 400 IU نیاز دارند، و بزرگسالان بالای 70 سال باید 800 IU مصرف کنند. برای دریافت این مقدار توصیه شده به صورت روزانه، باید مطمئن شوید که غذاهای مناسب می خورید و از نور خورشید به اندازه کافی استفاده می کنید.