ویتامین دی و درد مفاصل

ویتامین دی D

ویتامین دی (D) به دلایل منطقی ویتامین آفتاب نامیده می شود. نه تنها زمانی که پوست شما در معرض نور آفتاب قرار می گیرد بدن ویتامین دی تولید می کند، بلکه همچنین می دانیم که ویتامین دی در برابر بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی از بدن محافظت و دفاع می کند.

ویتامین دی یک ترکیب طبیعی موجود در طبیعت است که استفاده کلسیم و فسفر بدن را تنظیم می کند و برای تشکیل استخوان و دندان ها ماده ای بسیار مهم است. به این دلیل که ویتامین دی برای رشد استخوان بسیار مهم و ضروری است، سوال برخی محققان این است که آیا مکمل ها می توانند به بهبود درد مفاصل کمک کنند.

آیا استفاده از ویتامین دی درد مفاصل را بهبود می‌بخشد؟

در یک مطالعه با منبع معتبر نشان داده شده که بیمارانی که دچار درد مزمن هستند، کسانی هستند که دچار کمبود ویتامین دی بوده و این افراد می توانند بیشترین فایده را از مکمل های ویتامین دی ببرند. با این وجود، تعیین این موضوع ضروری به نظر می رسد که آیا مکمل های ویتامین دی می توانند به تمام افرادی که با این درد مزمن زندگی می کنند کمک کنند یا خیر؟

منبع معتبر دیگری پیش بینی کرده که بزرگسالانی که کمبود ویتامین دی داشته و سن بالای 50 سال دارند، احتمال بیشتری می رود که دچار درد در ناحیه مفاصل ران و زانو باشند. همچنین این مطالعه نشان داده که در صورتی که این کمبود درمان نشود، ممکن است درد شدیدتر شود.

در یک مطالعه از یک منبع معتبر سطوح ویتامین دی در افرادی که مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA) یا رماتیسم مفصلی هستند، یعنی یک بیماری خود ایمنی که موجب حمله بدن به مفاصل می شود، مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه نشان داده شد که اکثر شرکت کنندگان سطح ویتامین دی پایینی داشتند.

محققان نتیجه گرفتند که یکی از عوارض سطح پایین ویتامین دی بروز رماتیسم مفصلی (RA)، است. در مطالعات دیگر از منبع معتبر نتیجه گیری شد که افرادی که مبتلا به رماتیسم مفصلی هستند، در ترکیبات داروهای کرتئواستروئید آنان، سطح پایینی از ویتامین دی وجود دارد.

با این وجود، در یک مطالعه منبع معتبر که بر روی زنان پس از دوران یائسگی آنان انجام گرفته بود، گروهی که مکرراً دچار درد مفاصل بودند، دریافتند که با استفاده روزانه از ویتامین D3  به صورت روزانه و مکمل ها، بهبودی در درد مفاصل آنها مشاهده نشده است.

چرا به ویتامین دی نیاز داریم؟

شاید شناخته شده ترین مزیت ویتامین دی این باشد که موجب تقویت استخوان و دندان ها می شود. قبل از اینکه ویتامین دی به صورت معمول و روتین به مواد غذایی، از جمله شیر اضافه شود، کودکان در معرض خطری به نام نرمی استخوان  قرار داشتند.

پوکی استخوان - ویتامین دی

در بزرگسالان، ویتامین دی از بروز استئومالاسی  (نرم استخوانی) و پوکی استخوان  (از دست دادن توده استخوانی) جلوگیری می کند. افرادی که دچار کمبود ویتامین دی هستند، احتمال بیشتری دارد که دچار عفونت و مقاومت به انسولین شوند. برخی از مطالعات از منبع معتبر، کمبود ویتامین دی را به بیماری عروق کرونری مرتبط می دانند. با این حال، هنوز تحقیقات کافی برای اثبات این ارتباط وجود ندارد. 

چگونه می توان از کمبود ویتامین دی پیشگیری کرد؟

با توجه به منابع معتبر، مصرف روزانه ویتامین دی معادل 600 یکای بین المللی (IU) توصیه شده است. نوزادان بالای یک سال تنها به 400 IU نیاز دارند، و بزرگسالان بالای 70 سال باید 800 IU مصرف کنند. برای دریافت این مقدار توصیه شده به صورت روزانه، باید مطمئن شوید که غذاهای مناسب می خورید و از نور خورشید به اندازه کافی استفاده می کنید.

خوردن غذاهای مناسب

غذا بهترین راه دریافت ویتامین دی است. ماهی، لبنیات، غلات غنی شده منابع خوبی از این ویتامین محسوب می شوند.

غذا IU در هر وعده
ماهی قزل آلا (رنگین کمان)، پرورشی پخته شده، 85 گرم 645
ماهی سالمون (ماهی آزاد)، پخته شده، 85 گرم 570
قارچ سفید، خام خرده شده، 1 و نیم فنجان - قرار گرفتن در معرض نور UV 366
شیر 2% چربی، شیر غنی شده با ویتامین دی، 1 فنجان 120
ماهی ساردین (آتلانتیک)، کنسرو شده در روغن، ماهی آبکش شده 2 ساردین 46
تخم مرغ بزرگ 1 عدد 44
جگر، گوشت گاو، پخته شده، 85 گرم 42
ماهی تن، کنسرو شده، آبکش شده، 85 گرم 40
 
آفتاب گرفتن 

دومین منبع مهم ویتامین دی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. نور ماوراء بنفش (UV) موجب بروز یک واکنش شیمیایی در پوست شده و نوع قابل استفاده ای از ویتامین دی را تولید می کند. مقداری که بدن شما ویتامین دی تولید می کند و اینکه چه مقدار پوست شما ویتامین دی را جذب می کند، با توجه به محیط متغیر است. کسانی که پوست تیره تری دارند نیاز بیشتری به قرار گرفتن در معرض نور آفتاب دارند.
برآورد مقدار و دوز مناسب نور خورشید برای دریافت ویتامین دی، موضوع دشواری است. با این حال، با توجه به رنگ پوست و میزان جذب ویتامین دی، بین 5 تا 30 دقیقه بین ساعات 10 صبح تا 3 بعد از ظهر حداقل دوبار در هفته قرار گرفتن در معرض نور خورشید توصیه می شود.

ویتامین دی - آفتاب گرفتن

زمانی که در زیر نور آفتاب قرار گرفتید، باید صورت، دست ها و بازوها، پاها یا پشت شما بدون کرم ضدآفتاب در معرض نور خورشید قرار گیرند. کرم های ضد آفتاب با SPF 8 یا بیشتر، اشعه های UV که ویتامین دی تولید می کنند را مسدود می کنند و بنابراین اجازه جذب در پوست پیدا نمی کنند.

در برخی افراد، صرف نظر از مدت زمانی که در معرض آفتاب قرار می گیرند، ممکن است نیاز به مکمل نیز داشته باشند. در مورد میزان ویتامین دی با پزشک خود مشورت کنید. اگر در یک شغل اداری در فضایی بسته هستید یا در منطقه ای زندگی می کنید که نور خورشید زیادی ندارید، می توانید لامپ ویتامین دی خریداری کنید.

اگر مقدار زیادی ویتامین دی دریافت کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

دریافت بیش از حد ویتامین دی بسیار به ندرت اتفاق می افتد، اما مصرف بیش از حد آن می تواند بسیار جدی و خطرآفرین باشد. مسمومیت با ویتامین دی به احتمال بسیار زیاد ناشی از مصرف بیش از اندازه مکمل ها است.

مصرف روزانه 60000 IU ویتامین دی به مدت چند ماه می تواند موجب بروز مسمومیت با ویتامین دی شود. این مقدار حدود 100 برابر بیشتر از مقدار توصیه شده در رژیم غذایی یعنی 600 IU برای بزرگسالان است. افرادی که مشکلات سلامتی خاصی دارند، ممکن است نسبت به افراد معمولی ویتامین دی کمتری نیاز داشته باشند و بیشتر در معرض مسمومیت ناشی از مصرف بیش از حد قرار داشته باشند.

بدن شما مقدار ویتامین دی که از نور خورشید و غذاها را دریافت می کند، تنظیم می کند. دریافت بیش از حد ویتامین دی از نور خورشید بسیار دشوار است. در صورتی که زمان بیشتری در معرض تابش خورشید قرار بگیرید، ممکن است در ایجاد ویتامین دی در بدن شما تداخل ایجاد کند.

سرطان پوست - آفتاب

بزرگترین خطر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سرطان پوست است. شما قبل از بیرون رفتن و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، باید یک کرم ضدآفتاب با SPF حداقل 15 را استفاده کنید. مصرف کرم ضد آفتاب باید هر دو ساعت یکبار تمدید شود.

مسمومیت با ویتامین دی

مسمومیت ویتامین دی می تواند منجر به تجمع کلسیم در خون شده و موجب بیماری به نام هایپرکلسمی (افزایش کلسیم خون) شود. علائم این بیماری عبارتند از:

  • کمبود اشتها
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • ضعف
  • تکرر ادرار
  • مشکلات کلیوی

درمان اولیه ای که صورت می گیرد، کاهش یا قطع مصرف مکمل های ویتامین دی است. در موارد شدید، ممکن است به مایعات تزریقی داخل عروقی یا دارو نیاز باشد.

نتیجه گیری

کسانی که دچار کمبود ویتامین دی هستند، اغلب دچار درد مفصلی هستند. مکمل های ویتامین دی ممکن است بتوانند در برخی افرادی که دچار کمبود ویتامین دی هستند، درد مفاصل را درمان کنند. با این وجود، تحقیقات انجام گرفته تأیید نمی کنند که افرادی که ویتامین دی به مقدار کافی در بدن خود دارند نیز باید از این مکمل ها برای درد مفاصل استفاده کنند.

منبع: Healthline.com

دستگاه تیوان
مطالب مرتبط
نظرات شما
نظر شما *

نام *

درج نظر