آیا می‌خواهید شادتر زندگی کنید؟

زندگی شادتر

جهان امروز ما پر از فشارها و تنش‌هایی است که می‌تواند به مرور ما را از زندگی دلزده کند. ممکن است شما هم تا به حال به این موضوع فکر کرده باشید که چگونه می‌توانم شادتر زندگی کنم. هرچند که این موضوع، مبحثی بسیار مهم، طولانی و قابل بحث است اما در این مطلب چند راه ساده به شما پیشنهاد می‌کنیم تا حس شادی بیشتری را در زندگی تجربه کنید.

بیرون بروید و فعالیت داشته باشید

هوای تازه و ورزش، ترکیبی قدرتمند برای بهبود و ارتقاء خلق و خو محسوب می¬شوند. اگر شما در برابر کووید-19 واکسینه شده¬اید، از این فرصت برای بیرون رفتن استفاده کنید، ماسک خود را بردارید و حرکت کنید. ورزش منظم می تواند هم به سلامتی شما و هم خلق و خوی شما کمک کند.

فعالیت هوازی مانند راه رفتن، دوچرخه سواری یا دویدن، هورمون¬های ارتقاء دهنده خلق و خو را ترشح می‌کنند، که این کار باعث کاهش استرس و ایجاد حس خوب می¬شود. همچنین، هنگامی که عضلات شما با یک الگوی تکراری منقبض می‌شوند، مانند اتفاقی که در حال پیاده‌روی، شنا کردن یا انجام فعالیت‌هایی مانند یوگا می‌افتد، سبب می‌شود که سطح مواد شیمیایی مغز به نام سروتونین افزایش یابد، و این همان ماده شیمیایی است که افزایش آن هدف بسیاری از داروهای ضدافسردگی می‌باشد.

پس هرچه سطوح سروتونین بالاتر باشد، خلق و خوی فرد بهتر می‌شود. در حقیقت، در یک مطالعه نشان داده شده که 90 دقیقه فعالیت در هفته مشابه با یک داروی ضدافسردگی عمل کرده و خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد. زمانی که ورزش با مصرف دارو ترکیب می‌شود، می‌تواند حتی به بهبود اختلالات خلقی که به درمان های دیگر مقاوم بوده‌اند، کمک کند.

تا چه حد باید فعالیت بدنی داشت؟

تحقیقات نشان می‌دهند که در حالت ایده آل الگو و برنامه ورزشی باید به یکی از دو صورت زیر باشد:

  • حداقل 30 دقیقه ورزش با شدت متوسط و پنج روز در هفته
  • حداقل 20 دقیقه ورزش سنگین، سه روز در هفته 

اگر نمی‌توانید این مقدار از فعالیت را داشته باشید، بخاطر بسپارید که حتی ورزش خیلی کم هم بهتر از آن است که به طور کل از انجام دادن آن صرف نظر نمایید. حتی یک پیاده¬روی سریع 10 تا 15 دقیقه‌ای می‌تواند خلق و خوی شما را حداقل برای مدت کوتاهی بهبود بخشد.

قدر لذت‌های کوچک روزانه را بدانید

اذیت‌های کوچکی مانند گم کردن کلید، خوردن انگشت پا به جایی، یا مواجه شدن با یک همکار بداخلاق می‌تواند بهترین روز شما را خراب کند. مطالعات نشان می دهد که بهره بردن از لحظات کوچک و لذت‌بخش می‌تواند احساس شادی بیشتری به شما دهد. بر رویدادهای کوچک روزانه نیز همانند رویدادهای بزرگ، مثل روز عروسی، تولد یک کودک یا یک تعطیلات تفریحی، تمرکز کنید و از آنها نیز لذت ببرید.

زندگی شادتر

به هرحال، همین لحظات کوچک است که بخش عمده‌ای از زندگی شما را تشکیل می‌دهند. از زمان صرف شده برای باغبانی (بله، گیاهان گلدانی هم به حساب می آیند) یا نشستن در جلوی یک پنجره با نور آفتاب و یک فنجان چای؛ خندیدن با اعضای خانواده در کنار یک وعده غذایی خوب؛ یا نشستن و خواندن یک کتاب خوب، لذت ببرید. همچنین، مراحل مهم کوچک و دستاوردهای زندگی، انجام صحیح یک پروژه یا رسیدن به یک هدف روزانه را برای خود جشن بگیرید. آگاهانه تلاش کنید که مکث کنید و از خوشی‌های کوچکی مانند این‌ها هر روز لذت ببرید.

تصمیمات خود را محدود کنید

شاید داشتن گزینه‌های بی‌پایان رویایی به نظر برسد، اما در حقیقت داشتن انتخاب‌های بیشتر می‌تواند نگرانی‌های بیشتری نیز ایجاد کند. خوشحالی بستگی به انتخاب‌ها دارد، و در صورتی که کنترل زندگی خود را نداشته باشید، دچار استرس بسیار زیادی خواهید شد. با این وجود، تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که گزینه‌های بیشتری در اختیار دارند، فرصت بیشتری برای پشیمانی پیدا می‌کنند.

آیا دوست داشتید که یک شرکت بیمه‌ای، لباس، طرح تلفن همراه یا دسر متفاوتی را انتخاب می‌کردید؟ آیا انتخاب دیگری بهتر می‌بود؟ به همین خاطر است که افرادی که مدیتیشن یا اعتکاف می‌کنند، اغلب انتخاب‌های خود را محدود می‌سازند.

عدم نیاز به تصمیم‌گیری‌های متعدد در طول روز می‌تواند به شما حس آزادی بدهد. یک تمرین ساده می‌تواند به شما کمک کند تا بار مسئولیت انتخابات خود را کاهش دهید. با خودتان قرار بگذارید که اگر تصمیمی، عواقب مهمی به دنبال نداشت، مدت زمانی که برای انتخاب آن صرف می‌کنید را محدود کرده و یا گزینه‌های کمتری را در اختیار خود قرار ‌دهید. به خودتان اجازه ندهید که پس از تصمیم‌گیری دوباره حدس و گمان بزنید و یا شک کنید.

مشورت‌های سنگین را برای مسائل بزرگتر با اهمیت‌تر حفظ کنید و کنار بگذارید. با این حال، حتی زمانی که این انتخاب‌ها را انجام دادید، سعی کنید از نگاه کردن به عقب و گذشته خودداری کنید.

همه چیز درباره سکته مغزی دستگاه تیوان
مطالب مرتبط
نظرات شما
نظر شما *

نام *

درج نظر