۹ تمرین فوق‌العاده برای بیماران ام اس

همه از ورزش کردن سود می‌برند. ورزش بخش مهمی از حفظ سبک زندگی سالم است. برای بیماران ام اس نیز ورزش فواید خاصی دارد. این موارد عبارتند از:

  • کم کردن علائم
  • ​کمک به ارتقای تحرک
  • به حداقل رساندن خطرات ناشی از برخی عوارض

با این حال، مهم است که قبل از شروع هر گونه برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. ​پزشک شما ممکن است از شما بخواهد تا زمانی که یاد نگرفته اید چگونه تمرینات را بدون فشار آوردن بیش از حد بر روی ماهیچه‌ها انجام دهید، به طور ویژه با یک فیزیوتراپ یا درمانگر حرفه‌ای کار کنید.

در اینجا نه نوع تمرین وجود دارد که شما می‌توانید به تنهایی و یا با کمک یک فیزیوتراپیست انجام دهید. هدف این تمرین این است که به شما کمک کند کیفیت زندگی خود را حفظ کنید و علائم بیماری خود را کاهش دهید. ​

یوگا

​تحقیقات نشان می‏دهد که افراد مبتلا به ام اس که به انجام یوگا می پردازند، در مقایسه با افراد مبتلا به ام اس که یوگا انجام نمی دهند، خستگی کمتری را تجربه می کنند. ​

تنفس شکمی که در طی یوگا تمرین می‌شود، ممکن است به بهبود تنفس شما، حتی زمانی که شما در حال انجام یوگا نیستید، کمک کند. هر چه بهتر نفس بکشید، خون راحت‌تر می‌تواند در بدن شما گردش کند. این امر سلامت قلب و تنفس را بهبود می‌بخشد. ​

ورزش آبی

​افراد مبتلا به ام اس اغلب بیش از حد گرم می‌شوند، به خصوص زمانی که بیرون از منزل ورزش می‌کنند. به همین دلیل ورزش کردن در استخر به شما کمک می‌کند خنک بمانید. ​ همچنین آب دارای شناوری طبیعی است که بدن شما را حمایت می‌کند و حرکت را آسان‌تر می‌کند. ممکن است نسبت به زمانی که در آب نیستید احساس انعطاف‌پذیری بیشتری بکنید. ​

این به این معنی است که شما می‌توانید کارهایی را در استخر انجام دهید که نمی‌توانید بیرون از استخر انجام دهید، مانند:

  • کشش
  • وزنه برداری
  • انجام تمرینات هوازی

همچنین این فعالیت‌ها می‌توانند سلامت روانی و فیزیکی را افزایش دهند.

وزنه زدن

​ارزش واقعی وزنه زدن، چیزی نیست که در ظاهر بدن می‌بینید. بلکه چیزی است که درون بدن شما اتفاق می‌افتد. تمرین قدرتی می‌تواند به بدن شما کمک کند که قوی‌تر شود و آسیب را سریع تر بهبود بخشد. هم چنین می‌تواند به جلوگیری از آسیب کمک کند. ​

افراد مبتلا به ام اس ممکن است بخواهند وزنه زدن یا یک تمرین استقامتی را امتحان کنند. یک فیزیوتراپیست یا مربی آموزش‌دیده می‌تواند یک برنامه ورزشی را متناسب با نیازهای شما تنظیم کند. ​

کشش

​تمرین های کششی برخی از فواید مشابه یوگا را ارائه می‌دهند. این موارد عبارتند از:

  • اجازه داده به بدن برای تنفس
  • ​آرام کردن ذهن
  • تحریک عضلات

کشش می‌تواند به این موارد نیز کمک کند:

  • افزایش دامنه حرکتی
  • ​کاهش تنش عضلانی
  • ​افزایش استقامت عضلانی

توپ تعادل

ام اس مخچه را در مغز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. این بخش از مغز شما مسئول تعادل و هماهنگی است. اگر در حفظ تعادل مشکل دارید، یک توپ تعادل می‌تواند به شما کمک کند. ​

شما می‌توانید از یک توپ تعادلی برای تمرین گروه‌های عضلانی اصلی و دیگر اندام‌های حسی در بدن خود استفاده کنید تا مشکلات تعادل و هماهنگی خود را جبران کنید. توپ‌های تعادلی یا پزشکی نیز می‌توانند در تمرین قدرتی مورد استفاده قرار گیرند.

هنرهای رزمی

برخی از اشکال هنرهای رزمی، مانند تای چی، فشار بسیار کمی به بدن وارد می کنند. اخیرا تای چی برای افراد مبتلا به ام اس محبوب شده‌است، زیرا به انعطاف‌پذیری و تعادل کمک می‌کند و قدرت مرکزی ایجاد می‌کند.

ورزش هوازی

​هر ورزشی که ضربان قلب و میزان تنفس شما را افزایش دهد فواید سلامتی زیادی دارد. این نوع ورزش حتی می‌تواند به کنترل مثانه کمک کند. ایروبیک یک راه عالی برای تقویت سیستم دفاع طبیعی بدن، رفع علائم ام اس و ایجاد استقامت است. مثال‌هایی از ورزش هوازی شامل پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری هستند. ​

دوچرخه‌سواری ثابت

​دوچرخه‌سواری سنتی ممکن است برای یک فرد مبتلا به ام اس بسیار چالش برانگیز باشد. با این حال، دوچرخه‌سواری اصلاح‌شده مانند دوچرخه‌سواری ثابت می‌تواند مفید باشد. شما هنوز هم مانند یک دوچرخه سنتی پدال می‌زنید، اما لازم نیست نگران تعادل و هماهنگی باشید چون دوچرخه ثابت است. ​

ورزش ها

فعالیت‌های ورزشی تعادل، هماهنگی و قدرت را بهبود می‌دهند. برخی از این فعالیت‌ها عبارتند از:

  • بسکتبال
  • ​هندبال
  • ​گلف
  • تنیس
  • اسب سواری

بسیاری از این فعالیت‌ها را می توان برای فرد مبتلا به ام اس اصلاح کرد. علاوه بر فواید فیزیکی، انجام یک ورزش محبوب، می تواند برای سلامت روانی شما نیز مفید باشد. ​

چیزهایی که باید به هنگام ورزش کردن در ذهن داشته باشید

اگر نمی‌توانید به طور فیزیکی با نیازهای یک برنامه ورزشی ۲۰ یا ۳۰ دقیقه‌ای کنار بیایید، می‌توانید آن را تقسیم کنید. دوره‌های پنج دقیقه‌ای ورزش نیز می‌توانند برای سلامتی شما مفید باشند. ​